Follow Me

Just One Click

Tuesday 16 April 2013

Wedding Prep : Legal Document





Hai readers .. apew kaba ?? sihat .. hope sume sihat la yer .. lame aku xhapdate blog aku ni .. okey .. aku nak share ngan korg mcm mana nak daftar or nak sedia kan legal document utk kawen .. tapiiiiii .. hahhhh adew tapi yer korg .. aku wat entry ni utk b2b KL jew .. sbb aku daftar area KL .. so aku juz taw KL nyer procedure jew la .. hihihihhi

okey .. 1st korg buka website JAWI .. then korg g bahagian perkahwinan .. then korg download la borang2 yg adew .. kat situ dia adew bg checklist .. so korang prepare dokumen yg dia suruh .. supaya menyenang kan urusan korg dgn tok kadi n jawi ..

skrg aku cite aku nyer preparation plak .. ni berdasar kan aku nyer pengalaman yer .. klu salah or xbetul korg bole nilai n pikir sendri .. aku juz nak share ngn b2b jew .. 

1. aku mmg adew download borang kt website jawi .. tapi dalam masa yang sama aku g pejabat jawi utk dapat kan keterangan dengan detail .. almaklum la .. aku ni kan 1st time kawen .. so xtaw apew2 .. better aku tny pada org yg pakar .. then biler aku g jawi dia pon terang kan la apew yg ptt aku wat .. 

2. aku prepare dokument yg dia suruh .. yg plg penting HIV test .. aku g wat HIV test .. n prepare document ilot checklist .. biler sume dh ready aku g jmp tok kadi kawasan aku utk sign n block date yg aku nak nikah .. make sure masa nak g jmp tok kadi korg kene bawak wali korg skali .. sbb nanti tok kadi soh wali korg sign depan dia ..




ni antara document yg perlu n yg aku dh wat ..

3. then biler document korg dh complete .. korg bole g jawi utk submit borg tuh .. kira utk daftar la .. xlama pon korg nak daftar .. dlm 1 jam jew .. masa daftar kene bayar rm25 jew ..

4. lps korg daftar kt jawi .. jawi akn bg balik borang yg korg dh daftar utk bg kt tok kadi .. so korg kene jmp tok kadi lg sekali utk bg borang tuh .. if korg xbg kat tok kadi korg xbole nikah .. 

5. so sume dh settle .. korg tggu time di ijab kabul kn jew la .. huhuhuhu .. senang x ?? hahhhh .. sume akan jadi senang if korg prepare document tuh awal2 n complete kan apew yg dorg nak .. sbb adew yg aku dgr cite dr kwn2 aku la .. bukan men rumit lg dorg nak daftar .. sampai dia dh fedup rase xnk kawen jew .. so nasihat aku korg follow la step by step .. insya'allah sume akan berjalan dgn lancar .. yeeeaayyyy dh bole kawen ... huhuhuhuh

k la .. see u next entry yer b2b .. 
Daa~~
XOXO

insya'allah 1day .. nk g jawi kene a bersopan santun okey ... :)


No comments:

Post a Comment